zaterdag 5 januari 2013

2013 januari: Mijn verhaal: Eindejaar 2012- Nieuwjaar 2013

Beste,

Eerst en vooral wil ik jullie allemaal een gelukkig EN GEZOND 2013 toewensen! Dat er dit jaar toch minstens één van jullie dromen mag uitkomen en dat je de andere dromen mag blijven koesteren!
Bedankt voor jullie steun, jullie mails, berichtjes, kaartjes, attenties, nieuwjaarswensen … Het doet me goed en geeft me kracht om door te gaan!
Ik had nooit gedacht dat mijn “brieven” zoveel reacties zouden geven. En ook dat doet me goed om te lezen, dus ik ga ermee door… voor jullie als info … voor mij als een soort van “plaats geven” aan het geheel.
Velen vroegen me wat zal je nu doen in die “wachtperiode” tussen de operatie en de nabehandeling? Wel er was heel veel te doen in die periode… het was alles behalve “wachten”, vandaar even een overzichtje …

12 december 2012
Zo zuur als mijn Sinterklaascadeau was, zo zoet is mijn kerstcadeau! Toen ik voor verder besprekingen naar de oncoloog ging had ik de annulering pappieren mee voor onze wintervakantie in Oostenrijk. Ik ging ervan uit dat we niet zouden kunnen gaan, maar de Dokter was duidelijk: “Ik zie geen enkel probleem, Mevrouw! Waarom zou het niet mogen doorgaan? Het is helemaal ‘voor’ je behandelingen…” Ik was enigszins verrast… en dacht toen aan mijn kids die heel gelukkig zouden zijn met dat cadeau die ze eigenlijk al opgeborgen hadden. Ik zag ‘hun’ winterpret al voor me… en dat gaf me een goed gevoel. Ik kon daar in ‘ons huisje’ ook voldoende rust nemen en ter gelijke tijd genieten van ‘hun’ genieten. ….
Mijn eerste chemo zal starten op 9 januari 2013 en de dag ervoor mag ik naar het ziekenhuis voor een port-o-cath te plaatsen ergens op mijn linkerschouders. Ik teken het zorgvuldig aan in mijn agenda en zie nog hier en daar een aantekening staan die naar school verwijst:  slot Meneer Konijn, weghalen van kerstversiering uit snoezelklas, receptie,…….zucht…. even slikken … en die zaken doorstrepen. Die lijken uit een ver verleden te komen, al is alles nog zo lang niet geleden. Ik moet vooruit … eraan beginnen … stap voor stap … dag na dag! Wat is een jaar…. In een mensenleven?

15 december 2012
Vandaag mijn eerste uitstap sinds de operatie! Ewoud speelt mee in het spiegeltheater in het stuk Medea. Vorige week was de première maar toen kon ik nog niet gaan, ik ben blij dat het nu lukt. Ik ben benieuwd hoe “mijn” zoon, de zoon van Medea zal spelen! Het stuk begint… fel …dramatisch…. Overweldigend… het is een Grieks Drama. Heel sterk gespeeld door de acteurs …. En mijn zoon… wat ben ik trots hem op het podium te zien, wat ben ik blij dat ik erbij kon zijn! Zijn eerste rol bij het “groot” toneel, samen met zijn vriend Arthur …. ’t Ja dat talent heeft hij ook via Opa geërfd denk ik!... kon Opa Guido er ook maar bij zijn, wat zou hij trots zijn op zijn kleinzoon!


16 december 2012
6.30u… Ik krijg een eerste SMSje: “We hebben gewonnen!” en er volgen nog tientallen berichtjes, mailtjes, telefoontjes,…
 Met onze school hebben we deelgenomen aan “de klassenwedstrijd van varkentje Bo” in de zondag en we hebben de hoofdprijs gewonnen! Ik ben super blij met dat nieuws, … de laatste dagen voor ik thuis moest blijven heb ik dag en “nacht” doorgewerkt aan de vingerpopjes doos en het bijhorende filmpje en liedje om alles nog te kunnen ingeven voor de operatie, zodat ons harde werk niet voor niets geweest zou zijn! En nu hebben we de hoofdprijs gewonnen!
Super gewoon, de hele school zal ervan kunnen genieten!  J
Nu toch even mijn vingers kruisen en hopen dat ik er zelf ook bij zal kunnen zijn, ik zou de voorstelling eigenlijk voor geen geld willen missen, maar ik weet ook dat de kans maar klein is dat ik erbij zal kunnen zijn in mijn periode van chemo!
Maar hoop doet leven …. zeggen ze …
Ons filmpje “Bo en de vingerpopjes”: http://www.youtube.com/watch?v=F8K4v8GiqxU


17 december 2012
Ik heb een afspraak bij de kapper! Door de chemo zal ik mijn haar al redelijk vroeg verliezen, dus ik wil voorbereid zijn! … mutsen en een pruik!  Mijn zus Griet en haar dochter Lotte gaan mee helpen kiezen. Ik bekijk de modellen, de kleuren, de maten,… de catalogen,… en dan even passen… kort, lang, blond, bruin,… waarmee kan ik mezelf zijn? … uiteindelijk kiezen wij 9 halflange modellen uit die dan in dezelfde kleur van mijn haar zullen aangevraagd worden. Daaruit zal ik dan uiteindelijk “mijn” pruik kiezen. En nu nog mutsen! … 2 warme mutsen voor buiten… 2 mutsen voor in huis… 2 mutsen om te slapen (naar het schijnt is het koud zonder haar om te slapen!) … hebben we alles? … op 30 december kunnen we dan alles komen passen en ophalen… Het doet raar…. Het is toch confronterend jezelf te zien met die mutsen en die pruiken in de spiegel.  Morgen kom ik terug en zal mijn haar al halflang laten knippen… ter voorbereiding… ter …. afscheid van mijn lange haren die ik nu toch al … een eeuwigheid heb!  En voor het gemak… ik mag er niet aan denken dat ik straks hele lange lokken in mijn handen heb.

18 december 2012
Mijn haren zijn geknipt… halflang…mijn hoofd voelt licht! Het is even wennen! Ik kijk in de spiegel…’t is raar om me zo te zien , geen staart meer! Ik zal even een foto nemen en posten op Facebook, … even kijken hoe de reacties zijn!
Ik hoef niet lang te wachten op reacties! Ze zijn heel positief… Bedankt Nathalie je hebt dat goed gedaan! En voor wie het nog niet zag… hierbij een foto!
  







21 december 2012
Onze vakantie staat nu voor de deur… nog even de valiezen nakijken …staat alles klaar? Check! …
‘s Middags komt Pieterjan thuis (mét een goed rapport! J) en rond 16u is Ewoud thuis met de boodschap” ’t is vakantie”!
Jean-Pierre heeft nog oudercontact deze avond en daarna kunnen we de auto laden….. rond 04.00u zullen we vertrekken!
Ik beleef deze dag geheel anders dan andere jaren, geen afscheid nemen van mijn collega’s, geen groeten voor een goed verlof en goede feesten, … niets om nog vlug af te werken en op te ruimen… niet even rond gaan in de klas en kijken of alles wel in orde is voor de komende week! … Nee dat is er niet bij dit jaar… ik ben al thuis! … geen haast…
Maar wel héél veel berichtjes van mijn (ex-)collega’s, vrienden… om ons een prettige reis te wensen J

 22-29 december
We hebben genoten van een heerlijke vakantie in de sneeuw EN met veel zon! Het heeft ons deugd gedaan! 

           
30 december 2012
Ik heb een afspraak bij Nathalie om mijn definitieve pruik te gaan kiezen … Ik ben benieuwd! Mijn trouwe supporters (Griet, Lotte en Ewoud) gaan mee om te helpen kiezen… want hier kan je toch een 2de of 3de of 4de mening gebruiken … je kiest niet elke dag een nieuwe pruik hé!
We hebben beslist… het wordt nummer 2! We zijn het er allen over eens!
Mijn pruik blijft nog bij Nathalie tot mijn haar begint uit te vallen en ik de rest weg kan laten scheren, dan zal alles nog even nagekeken en aangepast worden!

1 januari 2013
Gelukkig nieuwjaar allemaal!
Ik wens jullie een puzzel vol geluk en een hele goede gezondheid toe in 2013!
Ik vond dat zo mooi gezegd in volgend gedichtje dat één van jullie me doorstuurde:

geluk bestaat uit
zoveel losse stukken
dat er bijna altijd
ééntje ontbreekt
(Jacques-Bénigne Bossuct)

Ik heb geluk dat het heel vroeg ontdekt is en het dus goed behandeld kan worden.
Ik heb geluk dat het geen onbekende ziekte is, maar een ziekte waar ze al heel veel over weten en waar er al goeie behandelingen voor bestaan.
Ik heb geluk dat ik niet ver weg moet voor de behandelingen alles kan in Roeselare gebeuren, waar er goeie artsen zijn en er een hele goeie ondersteuning is die je elke dag kan bellen als je er nood aan hebt.
Ik heb geluk dat het in de winter is, het vooruitzicht dat tegen de zomervakantie , de ergste behandeling (chemo) achter de rug zal zijn geeft me een goed gevoel.
Ik heb geluk met mijn gezin, met mijn familie en met een heleboel leuke collega's en vrienden.
Ik heb geluk in de Bo-wedstrijd, want we wonnen net de hoofdprijs.
Ik heb geluk …. Want zo zou ik nog een hele reeks zaken kunnen opsommen waarin ik geluk heb…

Dus wat kan ik nog meer wensen. Er is maar één puzzelstukje van geluk die momenteel ontbreekt en wie weet vind ik dat volgend jaar terug of krijg ik het dan toch van de sint. J

6 januari 2013

Einde van de kerstvakantie! Morgen begint het “gewone” leven weer! Weg van de feesten, van de reizen, van de vakantie…. Terug aan het werk! Vol goeie moed starten, vol goede voornemens je eerste werkdag van het jaar!
Dit jaar zal het net “iets” anders zijn!
Maar ik zal ook vol goeie moed starten! Ik ga ervoor…met zoveel steun MOET het gewoon lukken!

Dinsdagmorgen 8 januari 2013 wordt mijn “porto-o-cath” in mijn schouder bevestigd.  (Een Port-a-Cath is een implanteerbaar hulpmiddel waarmee artsen gemakkelijk toegang kunnen krijgen tot grote, diep gelegen aders. Het bestaat uit een door een siliconenrubberen membraan afgesloten injectiekamer waar een dun slangetje op is aangesloten, hierdoor wordt de chemo dan toegediend)

Woensdag 9 januari 2013 krijg ik dan mijn eerste chemo. (FEC) Een behandeling die om de 3 weken zal toegediend worden in de dagkliniek van Roeselare.

En vanaf dan kan ik beginnen aftellen!..... (hm … maak ik een aftelrijmpje of een rups met een buik in zoveel delen voor elke week van dit jaar, zodat ik er elke week eentje kan wegnemen? Of een aftel kalender zoals voor de sint!...of sterretjes… voor elke dag eentje?... of teken ik het gewoon aan in mijn agenda? Ik zal er nog eens over nadenken J)

In volgende brief vertel ik jullie dan meer over de chemo, …. En ik hoop dat ik  jullie dan kan zeggen dat alles nog mee valt! ….

Hebben jullie vragen of heb je deze mail gekregen via via en wil je de volgende keer op mijn maillijst staan, stuur me dan gewoon een berichtje dan kan ik antwoorden wanneer het me past. Is deze de eerst brief die je krijgt dan kan het wat verwarrend overkomen omdat je het begin niet meekreeg, vraag me dan gewoon om de vorige brieven  waarin het begin van “mijn verhaal” vermeld staat.

Groetjes en tot later!
Mieke Tanghe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten