vrijdag 31 mei 2013

2013 mei: Mijn verhaal: "Mijn zesde chemokuur + voorbereidingen stralen"

Beste,

Zesde en laatste chemo & de voorbereidingen voor de stralen!......
Nee, ik ben jullie niet vergeten! Het duurde inderdaad wat langer dan anders voor deze brief er kwam… maar ik wou de voorbereidingen van de stralen nog afwachten om jullie al wat extra info te kunnen meegeven over wat er nog komt. Bedankt voor de vele mailtjes, berichtjes, telefoontjes en kaartjes… sorry… ik kon deze keer niet op alle mailtjes persoonlijk antwoorden, er waren er dit keer net iets teveel (632 om precies te zijn!), maar ik heb ze wel allemaal gelezen en hoop met deze brief ook een antwoord hierop te geven… “ik voel me momenteel goed…beter…soms ook best!” …
fase 3 & 4 kunnen in juni starten! …(en met wat “geluk” start dan ook de lente!)

Veel leesgenot!


…de laatste chemo…
Dinsdag 23 april 2013
Mijn voorbereiding voor de laatste chemo kan weer beginnen… 2 x een pilletje vandaag… mijn nagels lakken… en voor de rest van de dag weer gloeien en zweten… mijn heen en weermap ligt klaar…mijn vragen staan op papier… mijn bloeduitslag was goed…dus we zijn klaar voor de laatste stap in de 2de fase! Ik hoop dat morgen ook alles volgens schema verloopt! Ik ben klaar voor de tussensprint…

Woensdag 24 april 2013
08.00u Trouw mijn pilletje genomen, zodat ik zeker mijn chemo kan krijgen en alles volgens planning verder kan gaan. Ik kom lichtjes nerveus… maar dat is normaal zeker voor de laatste stap in de zwaarste fase van de rit?....
09.40u Mijn zus komt me halen…We komen aan in het ziekenhuis… ik meld me aan … vul de nodige papieren in… krijg de nodige papieren mee… neem de lift naar beneden … oranje lijn volgen…lift omhoog en dan naar mijn kamer…
Er wordt bloed afgenomen via mijn “poortje” ….ai… die prik doet pijn… mijn port-a-cath zit gedraaid en laat geen bloed door…nog eens opnieuw prikken… nee geen bloed te zien… ik begin te zweten…please …nu geen uitstel… ik stel voor om toch al bloed te nemen via mijn arm zodat het ondertussen al onderzocht kan worden.
Daarna nog verder proberen om een toegang te vinden via het “poortje” (want de chemo mag niet door de arm gegeven worden…) Even proberen om mijn port-a-cath recht te krijgen en dan opnieuw prikken…ai…dat doet pijn…nog even op mijn tanden bijten…. Yes… het is gelukt…opluchting…we kunnen verdergaan…
en dan is het wachten op de bloeduitslag…. Bloed ok… de chemo kan doorgaan… we kunnen er toch aan beginnen…
Eerst een spuitje  met pijnstiller… daarna spoelen…. en dan de TAXOTERE….Ik krijg terug mijn ijshandschoenen om aan te trekken …
Ondertussen is Lindy, de borstverpleegkundige,  binnen gekomen… we praten even over de vorige kuur die inderdaad veel beter meeviel dan de 1ste keer… Daarna krijg ik nog wat uitleg over de afspraken en stralen die nog zullen volgen.

Dr Stragier komt ook nog even langs en antwoordt op mijn vragen en geeft nog even uitleg over wat nog zal komen…en wanneer wat zal kunnen plaats vinden…

Even spoelen ….en dan nog een zakje pijnstiller….en nog eens spoelen… en we zijn klaar!... We kunnen weer vertrekken!

20.00u Nog een pilletje…. En dan naar bed! …waar ik verder kan gloeien en zweten… hopelijk is deze kuur even mild als de vorige keer… zou toch een mooie afsluiter zijn….

Donderdag 25 april 2013
06.00u Ik sta op om mijn anti-allergie pilletje te nemen en die extra pilletjes tegen de nevenwerkingen op mijn slijmvliezen.
Deze dag valt mee … ik ben wel moe … zweet van de pilletjes…heb blos op mijn wangen en mijn tong begint wit uit te slaan…maar ik heb niet echt last van die kwaaltjes… gelukkig …nog even genieten
17.00u Griet komt me de extra spuit geven om witte bloedcellen op te bouwen
20.00u terug mijn anti-allergie pilletje en dan gaan slapen… ik leg alvast de pijnstillers naast mijn bed… je weet maar nooit!

Vrijdag 26 april 2013
Ik heb redelijk goed geslapen deze nacht… buiten zweten, gloeien en een raar gevoel in mijn mond viel alles nog mee… nog geen pijn…
ik neem mijn pilletjes voor mijn mond en spoel even met speciale spoelmiddel… mijn tong voelt al weer raar aan en ziet er weer helemaal wit uit… maar zit nog niet dik… ik kan eten … maar mijn smaak is weer helemaal verdwenen… Alles valt nog mee… ik ben moe…maar heb geen pijn….

Zaterdag 27 april 2013
Weer de nacht goed doorgeslapen!... mijn mutsje is nat van het zweet…maar ik heb er geen last van gehad…
Ik neem mijn pilletjes …mijn tong is witter en gevoelig … ik kan nog eten al smaakt het niet echt…
Ik spoel nog even mijn mond om geen extra wondjes te krijgen…
Zal het nu beginnen … de pijnen?… ik hou me rustig in de zetel en slaap wel erg veel… maar de pijnen komen (nog) niet… hopelijk blijven ze nu ook weg!
Ik heb vandaag vooral veel gezweet – gloeiingen gehad en wat last van mijn mond-tong… maar ik kon slapen en dat zonder erge pijn (en pijnstiller) …

Zondag 28 april 2013
Mijn benen voelen loom aan en ik voel lichte spier- en gewrichtspijn… mijn tong is nog witter geworden en hangt vol witte slijmen… dat voelt vies aan…Ik sta op …neem mijn pilletjes… de pijn in mijn gewrichten en spieren valt mee… ik wacht nog even met een pijnstiller… we zien wel… ik krijg lichte keelpijn… ben weeral moe en zweet veel aan mijn hoofd….maar ik kan slapen… ik slaap de dag door…

Maandag 29 april 2013
Ik sta op… de pijn is draaglijk… Ik neem mijn pilletjes… kan eten…kan drinken…maar mijn smaak is nog volledig weg….Ik ben de hele dag moe en loom en hang in de zetel of in mijn bed… ik probeer zoveel mogelijk te slapen… ik zweet en gloei en heb last van de slijmen in mijn mond… ik trek me door de dag…

Dinsdag 30 april 2013
Deze nacht heb ik moeten opstaan om een verse pyjama aan te trekken en een verse muts, ik was doorweekt en kreeg het koud…
ik heb ook stekende pijnen in mijn bekken en onderrug en mijn benen voelen heel loom aan… mijn mond is droog en plakkerig en de vieze witte slijmen zijn er nog, mijn gehemelte voelt ruw aan…
Ik neem trouw mijn pilletjes in en beslis om me de hele dag in de zetel voor de tv te nestelen… vandaag wordt prins Willem-Alexander van Oranje… koning Willem-Alexander van Nederland… weer een dag geschiedenis dat ik rechtstreeks kan volgen nu ik ziek ben… (dat is nu eens een voordeel van ziek thuis te zitten, je mist geen enkele historische gebeurtenis meer… alles live op TV! Na de nieuwe paus… nu een nieuwe koning…wie is de volgende?)
Ik heb het meeste kunnen volgen met af en toe een slaappauze ertussen… maar dat geeft niet er kwamen voldoende herhalingen ….

Woensdag 1 mei 2013
Vannacht heb ik toch een pijnstiller genomen om de pijnscheuten in mijn bekken, onderrug en linkerbeen op te vangen… dan weer verder geslapen…
Mijn mond doet pijn… ik krijg blaasjes op de binnenkant van mijn wangen… ik spoel veelvuldig met speciaal spoelmiddel… mijn tong blijft erg wit…
De pijnscheuten blijven de hele dag door komen maar ik kan ze opvangen en ze duren niet erg lang…
Ik slaap heel erg veel en blijf zweten en gloeien…. Zucht… einde in zicht?...

2 mei – 5 mei 2013
Beetje bij beetje gaat het beter… mijn tong minder wit, maar nog steeds geen smaak…(hopelijk komt dat vlug terug!)...maar de blaasjes zijn weg! ik ben nog moe, maar kan al wat langer wakker blijven… en vooral geen pijn meer!
Ik heb nu wel wat last van tranende ogen…

Maandag 6 mei 2013
Ik sta op met tranende ogen, een lopende neus en slijmen in mijn mond… nu mag ik toch echt niet “ziek” worden… we vertrekken  woensdag voor enkele dagen naar Wimereux aan de Opaalkust…
Dat is mijn doel om mijn chemo in schoonheid te kunnen afsluiten en tot nu toe liep alles volgens plan… dus nu MOET dat ook kunnen!...
Wat kunsttranen in mijn ogen… even spuiten in mijn neus en mijn mond veelvuldig spoelen en hopen op verbetering op korte termijn… en veel slapen en rusten zodat ik voldoende reserve heb voor de volgende dagen…

Dinsdag 7 mei 2013
Vandaag gaat het al iets beter met mijn neus en met mijn mond… maar mijn tranen blijven nog komen… daar kan ik mee leven…. Gewoon een grote voorraad zakdoeken meenemen in mijn valies en ’t is opgelost… een “lekkend” oog houd me niet tegen om op reis te gaan… Ik kijk er enorm naar uit om te vertrekken. Nu nog de valiezen maken… Ik ga op reis en ik neem mee… mutsjes, pyjama’s, zakdoeken, pilletjes, zalfjes, kunsttranen, pijnstillers, neusspray, bodymelk,…enz ….in de hoop dat ik dat allemaal niet nodig heb!...

8 mei (hemelvaartvakantie) in Wimereux
Alles staat klaar voor vertrek! … eerst nog spaghetti eten en dan nog even op controle bij de arts van het ziekenfonds….
Om 13.50u moet ik me aanmelden bij de controlearts van het zieken fonds met de nodige bewijzen om aan te tonen dat ik ziek ben (dat stond in de brief die ik kreeg!)… de arts bekijkt de brief die ik kreeg van de oncologe…en kijkt dan naar mij …..ik zie hem denken…en dan zegt hij… dat is een standaardprocedure weet je…. en ik kan niet anders dan je nog eens uit te nodigen in oktober om je weer te zien, want dan ben je al een jaar thuis.... hij denkt weer…..anders nog vragen?... hm…nee niet echt… ok, tot ziens dan mevrouw en het beste…
Nu kunnen we vertrekken… we gaan op reis!... WE GAAN OP REIS!... de chemofase is voorbij!....
Ik zie ernaar uit en ben benieuwd wat ik fysiek aan zal kunnen en waarvoor ik zal moeten passen… ik beloof mezelf om naar mijn lichaam te luisteren …. me aan te passen en op tijd te rusten of te slapen zodat ik me niet forceer… we zien wel wat het wordt, want ik heb er geen idee van hoe het met mijn conditie is gesteld na die maanden van inactiviteit en chemo…
’s avonds komen mijn nicht, haar man en dochtertje Margot ook nog aan … één maal per jaar gaan we samen op weekend… en dat is altijd genieten!...


9 – 11 mei 2013  
We hebben veel gewandeld en van de natuur genoten elke voormiddag & elke avond… ik was verbaast over de afstanden die ik al kon wandelen (die voorbereiding op mijn hometrainer hebben toch zijn nut gehad blijkbaar!) … en natuurlijk hebben we weer veel bijgepraat…
Na de middag ging ik dan …samen met Margot… eventjes naar bed om te slapen om zo weer nieuwe energie op te doen voor de avond… we hadden steun aan elkaar, Margot en ik, … “Mieke ook slapen?” zei ze dan… ja …”Mieke gaat ook slapen, tot straks Margot!”… en na een paar uurtjes hoorde ik dan “Mieke ook wakker?” … zalig toch… en we konden er dan alle twee weer tegen…
Ik heb echt genoten… het deed deugd om weer buiten te zijn… ook al hadden we regen of veel wind… maar ook soms zon… het was vooral genieten van de mooie streek …het huisje…en van het gezelschap. Bedankt S&D&M …TL&NP…JP&E&PJ…
Ik ben weer klaar voor de volgende fase….

12 mei 2013 Moederdag!
Moeke… ik wens je een gelukkige Moederdag!
Bedankt voor alles wat je voor ons doet… je doet het zo vanzelfsprekend maar dat is het zeker niet…altijd kan ik op je hulp rekenen… een telefoontje en je bent daar…je staat altijd klaar! Je hebt het niet gemakkelijk gehad met de kanker… die in me zat…maar ik kan je echt verzekeren…ik ben een vechter…en alles komt weer goed!
Bedankt… Moeke … “mijn” Mama!
Mama is het woord
waar het leven mee begint
Mama is het woord
dat hoort bij ieder kind
Een woord om zacht te zeggen
niet om luid te schreeuwen
Het hoeft niets uit te leggen
en gaat door alle eeuwen
Mama is het woord
waar de mensheid mee begint
Mama is een ander woord voor liefde.'
Toon Hermans

Proficiat aan alle mama’s onder jullie!  “Moeders zijn engelen … in opleiding”

 
Mijn Moederdag geschenk gekregen van Ewoud!

13 mei 2013
Jean-Pierre en de kids zijn terug naar school… ik ben weer alleen thuis… wat zal ik doen vandaag? …de was & de plas… even mijn mails bekijken… Lieve help!… meer dan 500 mails nog niet gelezen… zit ik met een virus???... kreeg ik veel spam?... nee ‘t zijn allemaal “gewone” mails met lieve woorden … met vragen hoe het met me gaat… Waar zal ik beginnen?.... dan gaat de telefoon… hallo! … met tante kris…. Zin om mee te gaan? En vanmiddag iets gaan eten?... JA… natuurlijk heb ik daar zin in!.... tot straks dan…

15 mei 2013 Consultatie bij dokter Stragier (oncologe)
Vandaag ga ik op consultatie bij dr Stragier… De voorbije chemo wordt even overlopen en we plannen alle afspraken naar de toekomst toe…
Wanneer wil je de port-a-cath laten verwijderen?... hm …nu!... of morgen!... ik bel even of er nog plaats is! … OK!… ze zullen je morgen opbellen als er een plaatsje tussenin is en dan mag je naar het ziekenhuis komen, is dat goed!....OK!
Ik maak een afspraak bij dr Bussels om verder af te spreken voor de stralen… best een week na het verwijderen van de port-a-cath  dan is de wond al wat genezen … en minimum  een 5 tal weken na de laatste chemo… 23 mei …is dat goed!.....OK! Daar zullen dan ook de lijnen uitgetekend worden voor de stralen …je mag zeker op 1,5u tot 2u rekenen tegen dat alles klaar is…
Je moet ook nog een afspraak maken met dr hellemans voor een controle binnen 3 maanden… eind aug of begin september…. dat mag je op de afdeling doen…OK!
En dan heb je hier nog enkele papieren om de hormoonpillen aan te vragen … elke dag een pilletje vanaf juni… en dat 10 jaar lang…..10 jaar??? Oo........OK!
En op 11 juni heb je dan een afspraak met dr Poppe ivm de erfelijkheidstest…. OK!
Nog vragen?....uhm… niet echt! … Wel ik zie je dan over 6 maanden terug…. OK!

16 mei 2013 Verwijderen port-a-cath
Rond 9 uur in de voormiddag krijg ik een telefoontje van het ziekenhuis dat ik mag komen voor de operatie… Ik bel met Moeke of ze kan komen om mee te gaan naar het ziekenhuis (misschien wel verstandig om niet zelf te rijden)….  Een tijdje later staat ze aan de deur om me op te halen… ze heeft nog een grote kom verse tomatensoep mee voor als ik terug ben uit het ziekenhuis…. Even aanmelden aan de receptie…alle papieren in orde brengen… en enkele papieren mee… en dan de lange gang door… links inslaan en tot op het einde van de gang… daar mag je dan wachten tot ze je komen halen…. OK!
Een verpleegster komt me halen aan de deur… of ik haar wil volgen… uiteraard!.... ik moet goed doorstappen om haar te kunnen volgen door een doolhof van gangen en deuren tot ik aan de juiste operatiekamer kom… je mag je uitkleden Mevrouw Tanghe… ik zal je klaar maken voor de operatie… “Moet mijn haar ook uit?” Vraag ik… ze draait zich om en ik besef op dit moment dat het eigenlijk een rare vraag was, dus voeg ik er onhandig aan toe dat het een pruik is… maar dat had ze wel begrepen… dus de pruik ook uit! … Er komt een assistente de kamer binnen en stelt zich voor… ik kom je por-a-cath verwijderen… OK! … oei…hij zit niet echt goed meer hé!... Nee, zeg ik, daarom moet hij er ook zo vlug mogelijk uit. Ze bekijkt mijn huid en ik vraag haar om het zo mooi mogelijk te doen zodat ik in de zomer toch nog topjes kan dragen… ze beloofd haar best te doen en zal dus iets meer moeten snijden om de blauwe en uitgerokken huid in de buurt weg te snijden … OK! Als het maar een mooi litteken wordt… al zal ik morgen al blij zijn dat die port-a-cath eruit is en ik daar geen last meer van heb bij het bewegen en slapen… Ik ga liggen en alles wordt klaargezet…mesjes, doekjes, spuit,…mijn borst en hals worden rood geschilderd en overal worden blauwe doeken op mijn borst en hals gekleefd en ook een doek over mijn hoofd zodat ik niets meer zie, maar wel nog alles hoor… Een klein spuitje Mevrouw… zal een beetje pijn doen doordat het wat ontstoken is…. Au… doet inderdaad “een beetje” pijn… maar daarna voel ik het niet meer… na enige tijd is de port-a-cath eruit… en nu nog even wat bijknippen en daarna dichtnaaien Mevrouw… OK!...
De operatie is goed verlopen … nog een klevertje op en je kan weer naar huis … de verpleegster die me kwam halen… brengt me ook weer terug naar de bankjes waar ik mijn moeder achterliet… we kunnen weer naar huis… over 10 dagen mogen de draadjes er uit….dan kan de genezing verder gaan en heb ik weer een stoer litteken bij ….mijn collectie wordt snel aangevuld… ik heb al een hele verzameling… allemaal origineel!

17 mei 2013 Eten met collega’s
Ik kreeg een tof berichtje: “hey, oewist met je, heb je zin om mee te gaan eten met ons? We zouden het super vinden! De collega’s”
Natuurlijk heb ik zin om mee te gaan!... om weer even onder collega’s te zijn … me er weer eens bij te voelen… ik vind het super! Ik ga met de auto richting SEW… onderweg voel ik aan mijn wonde, hoeveel putten en bubbels er in het wegdek zitten … nog even doorbijten en ik ben er!... even een tussenstop in school om wat papieren binnen te brengen en even een goeie dag te zeggen … en daarna gaan we met enkele collega’s eten over de middag…. Zalig!.... ik geniet ervan…

23 mei 2013 Consultatie bij dokter Bussels (stralen)
15.15u ik meld me aan bij de receptie van het ziekenhuis… je mag je aanmelden beneden bij de radiotherapie  Mevrouw!... en waar is dat? …Lift naar beneden…. Lijn volgen tot je aan een buitenpoort komt… rode blokjes over de parking volgen en dan je aanmelden aan de receptie van het nieuwe gebouw… OK!... even later… gevonden… maar hoe gaat die deur open… al zeker niet vanzelf… de mevrouw in het bureau doet een teken naar mij… ik moet ergens op duwen… aja gevonden… ik kan binnen…oef… aanmelden …papieren in orde… even in de wachtzaal…. De dokter komt zo…
Mevrouw Tanghe? … je mag meekomen….even overlopen om dossiertje op te maken… dat…dat…dat…dat… klopt allemaal? Je zal 33 keer bestraald worden en dat elke dag van de week, straks krijg je de data en de uren mee…en wat zijn nu de eventuele nevenwerkingen die kunnen optreden, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat krijgt he Mevrouw, we houden het wel in de gaten en zeggen je dan wat je best kan doen in dat geval! Ok?... kleed je maar even uit en je mag daar gaan zitten… controle van mijn rug…. Mijn nek… je mag even liggen… controle van mijn borst… mijn oksel… mijn arm…. Ok je mag je weer aankleden….
Straks zullen we de  “veldaflijning” of “simulatie” uittekenen die we nodig hebben om de stralen te geven… dat zal hiernaast gebeuren… nog vragen?.... dan mag je weer naar de wachtkamer gaan tot we je roepen…
Een tijdschrift verder komt een verpleegster me halen … ik ga naar het lokaal naast het bureau van de dokter… je mag je daar uitkleden en dan hier op de simulator (= een röntgentoestel waarmee men je kan doorlichten en röntgenfoto’s maken, het toestel bootst de werking van het bestralingstoestel na) komen liggen…
  
ik word in positie gelegd zoals ik elke keer zal moeten liggen bij de stralen…op mijn rug en mijn rechterarm boven mijn hoofd…. En zo moet ik de hele tijd blijven liggen zonder te bewegen… de dokter en verpleegster komen en gaan en kleven metaaldeeltjes op en rond mijn borst, daarna wordt er met speciale inkt op mijn huid getekend, deze inktstrepen moeten gedurende de hele bestralingsreeks zichtbaar blijven zodat ze me dagelijks in dezelfde positie kunnen leggen. Op bepaalde punten van de tekening plaatst de verpleegster ook een tatoe… en prikje en wat zwarte inkt erin… ziezo … Nu nog even blijven liggen voor een scan en daarna maken we nog enkele foto’s van de lijnen op je lichaam… We zijn klaar!... je mag je weer aankleden!... Met deze gegevens kan de dokter en haar team nu een bestralingsplan aanmaken en dat neemt enige tijd in beslag… dus de bestraling begint dan op maandag 3 juni!


24 – 31 mei 2013
Ik voel me goed... ik slaap goed… ik eet goed …ik kan min of meer weer vrij bewegen… ik heb weer sociaal contact… ik ben wel nog moe, mijn smaak is nog niet volledig terug en mijn linker oog traant nog, maar daar kan ik (voorlopig) mee leven…. Nu kijk ik naar wat ik wel weer kan…
ik kan weer boodschappen doen…er komen mensen op bezoek… we gaan naar het bos wandelen… ik kan weer eens afspreken met vrienden/collega’s om iets te gaan eten of om bij te kletsen … ik heb mijn leven weer in handen… ik kan weer plannen…. Ik kijk vooruit….
En dat voelt heel goed aan! Ik geniet met volle teugen van deze “tussen”-week!

Juni 2013
Vanaf morgen start ik dan met de hormonenpillen… elke dag een pilletje… en dat 10 jaar lang…. En maandag beginnen dan mijn stralen … dus juni wordt de start van fase 3 & 4 in mijn behandeling …in volgende brief dan meer hierover.

Bedankt voor het volgen van mijn verhaal en voor de leuke reacties, voor de tekeningen, voor de kaartjes, voor de kaarsjes,… Hartelijk bedankt allemaal!

Groetjes en tot later!

Mieke Tanghe

Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na: Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden.
Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.

'Dalai Lama'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten