vrijdag 1 november 2013

2013 augustus- november: mijn verhaal: "Reactief"

Beste,

Hier ben ik weer! … Inderdaad al een tijdje geleden!...EN het gaat goed met mij!...Bedankt voor de vele (bezorgde) mailtjes, berichtjes, telefoontjes, kaartjes….
”Lange tijd niets gehoord…hopelijk alles goed met jou???” …
“Geen nieuws goed nieuws???...hoop ik!
“’t is een beetje stiller met mailing…. Hopelijk wil dit zeggen dat het beter gaat…”
“Ik mis je brieven!... alles ok?”
“Je verhaal mag nu niet stoppen!... AUB… komt er nog een brief???”…
Het doet deugd te lezen en te horen dat mijn verhaal boeit, inspireert, aangrijpt,  vraagt naar meer…. Nee …ik geef niet op, ik laat gewoon eventjes los om dan opnieuw op te pakken….

Er is een belangrijk verschil tussen opgeven en loslaten. 
Jessica Hatchigan

Nee… ik stop niet met schrijven!... mijn verhaal is nog niet af!... er valt nog van alles te gebeuren… ik heb jullie meegenomen in de boot van mijn verhaal en we hebben al heel wat watertjes doorvaren en enkele serieuze watervallen afgedaald… rare bochten en hindernissen genomen …maar nu zit er wat minder stroming op het water en hebben we “actief” gepeddeld… we gaan ervoor …zelfs al is het een stukje stroom opwaarts…. we moeten vooruit zien te komen om ons doel te bereiken… de rivier is breder geworden en er zijn al verschillende bootjes naast me komen varen… nee… ik hoef het niet alleen te doen… samen zijn we sterk! … samen zijn we actief… “re-actief”…
Er is weer veel gebeurd in de voorbije maanden… Dus… meer dan tijd om even stil te staan en terug te blikken…
Veel leesgenot!  Xxx    Mieke Tanghe

Augustus 2013: “Een maandje ….Echt vakantie…! “geen ziekenhuis… geen behandelingen… geen nieuwigheden….gewoon genieten van de vakantie… het weer…ons gezin…vrienden….Genieten van elke dag en nemen wat er op onze weg komt…
En er kwam heel wat op onze weg… we hadden niets gepland… maar de spontane uitnodigingen konden we onmogelijk laten liggen… en we hebben ervan genoten…
Bedankt aan allen om onze vakantie tot een topper te maken  ...En sorry voor de uitnodigingen die we moesten afslaan wegens “te weinig vrije tijd over in ‘deze’ vakantie” maar uitstel is geen afstel… dus we spreken wel nog eens af!

·         De Belgische kust (http://www.charm-aan-zee.be/) Bedankt Bea en Marc in Sint-Idesbald om tot rust te komen in jullie mooie B&B …
  


·         14 augustus 2013: 20 jaar huwelijk hebben we gevierd hoog in de lucht…          met een ballonvaart …

  




·         15 augustus 2013: triatlon Izegem… hoogdag voor ITC …daar moeten we bij zijn…

   






·         Gent: prospectie voor een “kot“-student volgend jaar…eerste kennismaking!









·         Wimereux Noord-Frankrijk… we hebben ervan genoten…bedankt TL en NP







September 2013: Nog even de vakantie doortrekken!
·         Zuid-Frankrijk …was genieten met alle zintuigen…bedankt TK

       







September – Oktober - November –December 2013: “Reactief!” 

Ter herinnering: Op 29 juli heb ik nog enkele onderzoeken moeten ondergaan om klaar te zijn voor reactief… om te mogen deel nemen aan de activiteiten die tot in december zouden doorgaan… om terug “actief” te worden samen met enkele lotgenoten…
De voorbereidingen voor reactief
1.     bezoek aan de cardioloog dr Deceuninck: hartonderzoek en fietstest: OK
2.    bezoek aan de fysiotherapeut dr Mortelé: onderzoek van spieren en gewrichten en botten: OK
3.    bezoek aan de psychologe Joke Corneillie: Gesprekje over je motivatie, je ingesteldheid en doel van deelname aan reactief: OK

Reactief op maandag- en donderdagnamiddag
  Het begin van reactief heb ik moeten missen daar ik nog in Frankrijk was… maar in het leven moet je keuzes maken… nietwaar? Je kan niet alles doen!...  :-)
De dag na onze terugreis met de TGV, vlieg ik er onmiddellijk in… ik heb mijn sportkledij aan en ben benieuwd wat me te wachten staat… ik ben ruim op tijd en wacht even in de gang, daar leer ik al enkele mensen kennen. “ Jij moet Mieke zijn zeker?”... Uh…ja!... “Joke had al gezegd dat je nog zou komen”…”ok!?” …en toen legden ze me wat uit wat er me te wachten staat…Het lijkt me op het eerste zicht een toffe bende… Al ben ik één van de jongste in de groep…het zal klikken dat voel je al…
We zijn met 12 mensen… 2 groepen van 6…  elk met hun eigen verhaal… ik word al vlug meegetrokken in het gebeuren en na een halfuurtje sporten is het alsof we elkaar al enkele jaren kennen. .. we sporten in groep… eerst een groepsles met grote ballen en daarna verwisselen we van lokaal met de andere groep en sporten we op de fitness toestellen… loopband, fiets, step, roeitoestel,… Het is lastig…het zweet loopt langs mijn gezicht…mijn rug…staat in mijn handen… ik voel dat ik eigenlijk niet veel fysieke conditie  meer over heb… maar het doet deugd… die combinatie ligt me wel…en natuurlijk wil ik me niet laten kennen… maar zo kennen jullie mij hé!... deze “wil” is altijd blijven leven…
Maar na het sporten is het nog niet gedaan… er volgt nog een infosessie over het geheugen… Joke legt daarbij uit hoe het komt dat je na de chemo veel dingen vergeet en waarom ons geheugen nog niet werkt zoals het zijn moet… “chemogeheugen”… maar wat ik ervan onthoud… normaal komt alles weer in orde… gewoon een beetje geduld hebben…en het geheugen blijven oefenen…
Ik ga met een tevreden gevoel terug naar huis… reactief is tof!… ik kijk uit naar de volgende afspraak …
De groepsles is elke keer wat anders… op muziek bewegen… balspel (grote en kleine ballen)….met steps…loop oefeningen…oefeningen op matjes…eens met blinddoeken… de ene keer al wat lastiger dan de andere keer, maar telkens heel goed aangebracht… de groepsfeer zit er al goed in… en zweten…. dat doen we zeker…
De fitnesslessen zijn opbouwend en individueel… elke keer wordt het iets zwaarder volgens dat het team ziet dat je het aankan, ook hier is de begeleiding super…
Af en toe hebben we ook eens een externe sportactiviteit…
Zo zijn we op 26 sept gestart met “start to walk”, op de atletiekpiste van Roeselare kregen we allerlei opdrachten waarbij we vlugger en trager moesten wandelen, het afwisselen van intense inspanning en ontspanning… weten waar je grenzen liggen…
Op 7 oktober en 4 november zijn we naar het zwembad van Menen gegaan om daar “Aquarun” te volgen. Ook dat was een aangename manier van je spieren oefenen in het water. Met een drijvende gordel rond je buik deden we allerlei oefeningen in het water… er werd niet alleen gesport maar ook veel afgelachen en gebabbeld want dat zijn die momenten dat we ook eens bij de andere groep zijn en we nieuwtjes kunnen wisselen… de boog moet niet altijd gespannen staan…
Op 21 oktober zijn we met z’n allen naar een zaal getrokken om daar allerlei oefeningen te doen met verschillende materialen en zo te werken in een doorschuif systeem. Vb batminton , dribbelen met de bal tussen kegels, een bal vangen met een soort toestel, per twee bewegen met een grote bal tussen de ruggen,… Je was telkens met 2 en na een bepaalde tijd moest je dan naar het volgende spel doorschuiven… de speelse manier waarop dat gebeurde zorgde ervoor dat je eigenlijk niet in de gaten had dat je je oefeningen voor je armen en benen aan het oefenen was…. En dat is toch de kunst van het lesgeven hé! … ze doen dat prima de begeleiders…
Om de paar weken wordt er ook een infosessie voorzien na het sporten…
De onderwerpen zijn heel gevarieerd… en alles wordt goed gecoördineerd of gebracht door Joke. We hebben al verschillende infosessie gehad…
Oa over het geheugen (door Joke), over vreemde vermoeidheid (borstverpleegkundige Ingrid), over emoties (Joke), over intimiteit en seksualiteit (Joke), over voeding (Saar) en over de huid en cosmetica(twee dames van VLK),….
Nu hebben we nog enkele sportactiviteiten op onze agenda staan oa “start to run” en “relaxatie” en een bezoek aan de koninklijke villa voor enkele massages en verzorgingen,… ik kijk er telkens weer naar uit! …
Controle bij de oncoloog en gynaecoloog
Om de 3 maanden moet ik op controle gaan bij de behandelende artsen… de ene keer bij de gynaecoloog en de andere keer bij de oncoloog…
Vooraf gaande aan dat bezoek moet ik altijd mijn bloed laten controleren zodat ze kunnen nagaan of alles nog ok is en of er veranderingen optreden in het bloed. Ze bespreken dan ook nog even welke klachten er nog zijn en wat er eventueel aan gedaan kan worden…
Ja… ik word goed opgevolgd in het H-Hartziekenhuis… en ja… ik voel me goed… en ja …ik heb ook nog enkele klachten… mijn vermoeidheid blijft …ik moet blijven luisteren naar mijn lichaam als het slaap nodig heeft… want plots is de batterij plat…. En moet ik dan enkele uurtjes bijslapen in de namiddag om deze weer op te laden… maar daar is goed mee te leven hé…
De “vapeurs” blijven ook aanhouden …ik heb het bij momenten ontzettend warm en begin ik te zweten… maar na een tijdje gaat dat ook vanzelf weer over… en de oorzaak daarvan zijn de hormoonpilletjes die ik moet nemen… 10 jaar lang… misschien went mijn lichaam er wel aan…. na een paar jaar… maar daar is ook goed mee te leven hé….
Mijn arm is ook nog heel gevoelig voor vocht, maar ook dat is aan het beteren, … regelmatig krijg ik nog  speciale massage om het lymfevocht uit mijn arm te verwijderen en dan kan ik er weer eventjes tegen… wel moet ik opletten dat ik aan mijn rechterarm geen wondjes krijg  en er mag nooit meer bloed genomen worden langs deze kant, ook de bloeddruk nemen moet langs de andere kant gebeuren… maar daar is ook goed mee te leven hé…
Erfelijkheidsonderzoek
Half oktober kreeg ik een brief van UZ Gent… waar het onderzoek loopt… ik moet toegeven dat het eigenlijk wel even raar deed toen ik de brief uit de brievenbus haalde… mijn hart maakte een sprongetje… wat zal het zijn? Weten ze het nu al?...(hadden gezegd dat het voor december zou zijn)… mezelf   niet meer in spanning latend opende ik de brief en las ik … “zou het mogelijk zijn om extra bloed op te sturen naar het UZ Gent”… Extra Bloed?.... hebben ze het laten vallen?... Hebben ze iets gevonden dat nog beter moet gecontroleerd worden?... Is dat slecht nieuws?... Is dat goed nieuws?... Mijn gedachtenmolen en mijn fantasie stoomden op volle toeren…
Om mijn gedachten niet te laten overheersen ben ik onmiddellijk naar de huisarts geweest om bloed te laten nemen… en ik vroeg haar… “hum… is dat slecht nieuws of is dat goed nieuws?” Nadat ze de brief gelezen had…. “Dat is niet slecht en dat is niet goed… dat is zoals het er staat… ze hebben bloed tekort!”… voila… die nuchterheid van mijn huisarts had ik nu net nodig! … Bedankt Dr Elise
Mijn extra bloed is nu onderweg en de zoektocht gaat verder… ik maak me geen zorgen meer over wat er zal komen want dan heb ik me misschien de hele tijd zorgen gemaakt om dingen die er niet zijn en als ze er wel zijn dan heb ik later nog tijd genoeg om me er zorgen over te maken… maar dat weerhoud me niet om me nu al goed te informeren….. op een voordracht in Gent over borstreconstructie….. even checken bij de verzekering wat er in de polis is opgenomen om nadien voor geen verrassingen te staan…
Verder “pluk  ik de dag” …ik probeer zoveel mogelijk te genieten van alles wat op mijn weg komt… en ik luister naar mijn lichaam …want mijn lichaam weet precies wat ik op welk moment nodig heb…
Enkele weetjes…
*Wist je dat we ondertussen al een jaartje  verder zijn sinds er bij mij borstkanker vastgesteld werd… en toen stond de tijd stil!…nee… de tijd staat niet stil… alles gaat heel vlot vooruit….we staan al heel ver…
Het leven is wat er gebeurt terwijl je andere plannen maakt. 
John Lennon 
*Wist je dat ik dit jaar al 1 maal bij de kapper ben geweest om mijn haar te laten bijknippen? Ja…. het groeit goed bij …. Bedankt Nathalie!


*Wist je dat ik na de kerstvakantie terug mag werken (parttime)…. Ik zie er ontzettend naar uit om weer onder de kleuters en de collega’s te komen….

*Wist je dat er na 7 jaar weer een voorstelling komt met gedichten van mijn Vader (Guido Tanghe)…..“Words on Musical Vibrations” in de Spil te Roeselare door de Koninklijke Harmonie De Kunstvrienden uit Sint-Eloois-Winkel. Meer info volgt later…
Noteer alvast in jullie agenda: “Words on Musical Vibrations” - Totaalbeleving van woord, muziek en licht - Koninklijke Harmonie De Kunstvrienden - 30 maart 2014 - CC De Spil - Vanaf 1 januari 2014 kaarten te verkrijgen aan 15€ per kaart. Onder de eerste 100 kaarten die me via mail (mieke.tanghe69@gmail.com) bereiken verloot ik 3 boeken "trillingen" van Guido Tanghe.

*Wist je dat onze Canada reis stilaan vorm krijgt!... we kijken er al naar uit en genieten al van alle info en boeken over de streek …, zo ga ik 2 maal op reis J, … éénmaal in gedachten en daarna voor echt!

Je hebt lange termijn doelen nodig om je niet te laten frustreren
door korte termijn tegenslagen. 

Charles C. Noble

Bedankt voor het volgen van mijn verhaal. Hebben jullie vragen, stuur me dan gewoon een berichtje.

Groetjes en tot later!

Mieke Tanghe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten