vrijdag 31 januari 2014

2014 januari: "Start to sport" & "Start to diet"


Beste,



We zijn het nieuwe jaar vol goeie moed en vol goeie voornemens gestart! (zoals dat past bij een nieuw jaar!) We gaan er dit jaar een lap op geven en vechten tegen die ziekte die in me sluimert. Ik moet en zal ze klein krijgen! Na onze reis heb ik weer de nodige Zonne-energie opgedaan om er volledig tegen aan te gaan.Bedankt voor de vele nieuwjaarswensen, -berichtjes, -kaartjes,... het deed me veel deugd... helaas kon ik niet iedereen persoonlijk een kaartje terug sturen, want al gauw bleken mijn 100 kaartjes die ik besteld had... te weinig te zijn... sorry daarvoor!... volgend jaar pas ik mijn aantal aan... maar in elk geval bedankt allemaal!...
Laat na het lezen van deze brief gerust een reactie na.... dat kan onderaan dit bericht door op opmerkingen: te klikken en je reactie in te typen...
Veel leesgenot!

Groetjes

Mieke Tanghe
mieke.tanghe69@gmail.com


Januari 2014

Einde Vakantie

Nu we thuis zijn van vakantie neem ik vol goede moed mijn agenda er weer bij om te zien hoe de planning voor de komende weken in elkaar zit!... kwestie van voorbereid zijn...
  • Naar de film "Frozen" gaan kijken in 3 D met Tante Kris, Ewoud, Lotte en nichtjes...Amélie en Estelle (altijd leuk om kindjes mee te hebben als excuus om een kinderfilm te gaan bekijken :-D )
     
  • Naar onze overburen gaan eten ... altijd heel lekker.... en heel gezellig om samen te zijn...
  • Maar als ik dan die weekpagina omdraai... en kijk op 6 januari 2014..... zie ik staan... "TERUG NAAR SCHOOL!... JOEPIE!!!".... ik voel een lichte steek in mijn hart!... ik wist het natuurlijk wel ... dat ik niet terug mocht starten... maar om het hier nog eens zo blauw op wit te zien staan.... dat prikt toch wel! Ik besluit om nooit meer een startdatum in mijn agenda op te nemen, zodat ik er bij uitstel niet meer mee geconfronteerd wordt...
  • ipv naar school te gaan op 6 januari......heb ik mijn eerste afspraak met Diëtiste... 
  • Ik vul mijn agenda aan met 3 x lopen per week.... zodat er daar niets anders in de plaats komt.... !
  • En een afspraak met het ziekenfonds en het COV... om even alle papieren en mogelijkheden te bekijken qua uitkeringen en terug gaan werken... want het is ongelofelijk wat er allemaal bij komt kijken van aanvragen en documenten en ziekenfonds en verzekeringen en .... een mens zou "ziek" van worden van al die papieren en het moeten uitzoeken hoe alles in elkaar zit!...

"Start to run" met Sylvie, Myriam en Chantal...


Nu is het aan ons om verder te sporten... en ja... we zijn van plan om onze conditie verder op te bouwen! ... Wij... 4 vrouwen uit de reactief groep... hebben afgesproken om verder te gaan met het "start to run" programma van Evy Gruyaert... 
Onmiddellijk na de laatste reactief, in december, zijn we ermee gestart... minimum 3 maal per week zullen we lopen... op de piste van Izegem of de piste van Roeslare of op de finse piste in Rumbeke... soms zijn we met 4, soms met 3 of met 2... afhankelijk van onze andere planningen.... oa onderzoeken of afspraken in het ziekenhuis kunnen we aansluiten en samen lopen ... lukt het niet om af te spreken op de geplande tijdstippen dan probeer ik toch een momentje te vinden om dan alleen mijn les af te lopen... zodat ik niet achterop raak... want als we dan weer samen lopen kan je voelen of je nog mee bent op schema of niet....en dat geeft nu juist de meerwaarde aan het samen sporten... je krijgt een extra stimulans om door te gaan...
Het "start to run" programma zijn opbouwende lessen met afwisselend lopen en wandelen, via het programma op mijn telefoon kunnen we het volgen terwijl we lopen... er wordt ondersteunende muziek bij geplaatst en af en toe spreekt Evy ons moed in en verteld ze wanneer we moeten lopen en wanneer we moeten wandelen... het gaat goed zo! ....
In december kon ik amper een halve toer lopen op de piste en was ik al buiten adem ... nu kan ik al een 8 tal toeren lopen zonder ertussen te wandelen.... ongelofelijk hoe snel je conditie vooruit gaat.... en we gaan voor de 5km lopen aan één stuk... dus zeker tot les 30.... of 12 toeren van de piste! Ik begin me ook weer fitter te voelen en die liefde voor de sport komt stilaan terug... ik geniet weer van sporten!...

"Start to diet" met Stefanie Haspeslagh...

6 januari 2014: mijn eerste afspraak met Stefanie Haspeslagh  (www.dietistestefanie.be) ... 
ik heb besloten om er volledig voor te gaan wat er ook moet gebeuren, ... zodat die diabetisch onder controle is en ik er later...als ik geen nolvadex meer moet gebruiken binnen 10 jaar... geen nadelen meer van ondervind...
De eerste indruk is al goed... ik ben onmiddellijk op mijn gemak bij haar... en haar eerste vraag is... wat mag ik niet zeggen of vragen van jou?... ik ben eerst wat verrast... die vraag had ik nu niet verwacht!... maar tegelijk vind ik ze wel heel goed... omdat ze zo kan weten welke richting "ik" uit wil...
Ik begin met te zeggen dat ik er alles aan wil doen om die diabetisch onder controle te krijgen zodat ik geen insuline zou moeten spuiten...  en als het even kan zou ik liefst geen "zakjes" willen eten of veel punten moeten tellen of alles afwegen voor het in mijn mond gaat.....hmmm vraag ik nu al teveel?...
Nee... da's goed om weten... want nu kunnen we nagaan wat je wel kan doen!
Eerst toont Stefanie met via "een stappenplan" wat en hoe de suikers opgenomen worden in de cellen en hoe het komt dat er bij mij een mindere opname van die suikers is... en wat dat pilletje doet die ik nu 's morgens en 's avonds moet nemen... zo is alles duidelijk! Daar hou ik van...
We beginnen mijn dagelijks eetpatroon in kaart te brengen... wat eet ik?... wanneer eet ik? Hoeveel?.... wat drink ik?... wat tussendoor... En ondertussen schrijft Stefanie alles op... na een hele tijd bekijkt ze mijn eetpatroon en zegt ze we zullen beginnen met hier en daar iets aan te passen en dan zien we binnen 14 dagen of het effect heeft... Bij jou zou ik vooral je trage suikers aanpassen, brood, pasta, aardappelen,... neem daar bij het ontbijt 3 sneden volkoren brood, bij hoofdmaaltijd 3 aardappelen de grote van een ei en bij de avond 2 sneden brood... aangevuld met een half bord groenten en een vierde bord vlees of vis.... dat is ongeveer de grote van je handpalm... en tussendoor een yoghurt of platte kaas met 0%....voor de eiwitten.... En meer water drinken...toch één liter en een half per dag...
Ik ga nog op de weegschaal om te zien wat de beginwaarden zijn en waar we naartoe zullen gaan.... er zou een kleine 10 kg af moeten om op een gezonde manier de diabetisch onder controle te hebben (en zo enkel de pilletjes te moeten gebruiken ipv spuiten).... ik ben er volledig mee akkoord want ik had al gezegd voor ik ziek werd dat er toch wel een 10 kg overgewicht af zou mogen... maar ja toen is het er niet van gekomen hé!... dus nu gaan we ervoor...
Ewel... dat vind ik nu eens duidelijk en te doen gelijk waar dat ik ben.... thuis of op restaurant of bij familie of op een receptie.... ik hoef eigenlijk nergens te zeggen "ik ben op dieet!".... ik weet gewoon wat ik kan kiezen en wat ik mag eten...
Thuis gekomen begin ik er 's avonds al onmiddellijk mee... het is in het begin inderdaad een beetje aanpassen... maar het valt heel goed mee... ik heb er geen last of moeite mee en dat voelt al goed om vol te houden...
Ik hou alles bij in een schriftje zodat we bij een volgende bezoek kunnen nagaan of ik alles goed doe of waar ik bijgestuurd moet worden...
Nu zijn we ongeveer een maand verder en er zijn al 4,2 kg af... ik ben heel trots op mezelf... we zijn goed bezig!.... zo gaan we verder!...
  

Functioneel bewegen bij "Beweeg en herleef" met Wim Van Laethem...




Maar ik was nog op zoek naar extra beweging naast het lopen... beweging die bij mij paste... die rekening hield met mijn medische voorgeschiedenis... bewegingen die ik persoonlijk kon opbouwen.... en daarbij een stevige begeleiding.... nee... ik zocht geen grote fitness zalen, ... geen onpersoonlijke groepslessen,... geen extreme uitdagingen.... en toen kreeg ik een mailtje van "Beweeg en herleef" van Wim Van Laetem.... dat sloot aan bij wat ik zocht... bij wat ik in gedachten had... maar ik bleef kritisch en zocht ook nog andere zaken op.... om eventueel te starten met enkele mensen van reactief.
Enkele weken later zag ik een berichtje waar je je kon inschrijven voor een proefles bij Wim... ik had niets te verliezen... des noods ging ik er alleen naar toe... dus ik schreef me in voor 17 januari om 9 u in Izegem....
En ik moet zeggen die proefles heeft me meer dan overtuigd... dat had ik nu voor ogen! ....Op het einde van de proefles heb ik me dan ook ingeschreven voor een volgende oefenreeks: "Functioneel Bewegen" één maal in de week een uurtje sport met klein materiaal samen met 5 andere toffe vrouwen... en hele goede begeleiding...

Wat is functioneel bewegen?


Zowel individueel als in kleine groepen op weg naar een fitte en gezonde levensstijl. Aan de hand van functionele oefeningen met klein materiaal wordt een persoonlijke bewegingsprogramma samengesteld die je in de studio of thuis kan afwerken. Veilig en verantwoord bewegen op eigen niveau daar gaat het om! Mensen met medische ongemakken zoals rug, schouder, nek, ... of na revalidatie kunnen bij me terecht om de algemene conditie stap voor stap te verbeteren. Samen wordt de volg weg uitgestippeld om persoonlijke doelstellingen te kunnen bereiken. Afslanken, fitter voelen, minder pijnklachten, persoonlijke grenzen verleggen, ... 

Meer uitleg kan je vinden op de site van "beweeg en herleef" www.beweegenherleef.be



Enkele weetjes…

*Wist je dat er nog steeds kaarten zijn voor de  voorstelling  met gedichten van mijn Vader (Guido Tanghe)…..“Words on Musical Vibrations” in de Spil te Roeselare door de Koninklijke Harmonie De Kunstvrienden uit Sint-Eloois-Winkel. OP 30 Maart 2014 om 17.30u... 

 “Words on Musical Vibrations” - Totaalbeleving van woord, muziek en licht - Koninklijke Harmonie De Kunstvrienden - 30 maart 2014 - CC De Spil - 
NOG STEEDS KAARTEN TE VERKRIJGEN, stuur me een mailtje en zorg dat je erbij bent! Er worden 3 boeken "Trillingen van guido Tanghe" verloot onder wie kaarten op deze manier besteld. (mieke.tanghe69@gmail.com)

*Wist je dat ik nog steeds aan het wachten ben op die brief van de erfelijkheid!... ik word er wat zenuwachtig van.... moeten ze dan zo diep zoeken?...

*Wist je dat ik het leuk vind om af en toe eens binnen te springen in school om even weer "onder collega's" te zijn....

*Wist je dat ik ook heeeeel veel steun ondervind van mijn ex-collega's van Roularta!... dan vooral via mail en FB..... en dat ik daar enorm van geniet van die contacten...



Bedankt voor het volgen van mijn verhaal. Hebben jullie vragen stuur me dan gewoon een berichtje of geef een reactie hieronder!

Groetjes en tot later!


Mieke Tanghe



Geen opmerkingen:

Een reactie posten